In het typeprogramma voor nieuwbouw elektrische locomotieven van de Deutsche Reichsbahn was geen zesassige locomotief gepland voor het tekenen van zware goederentreinen. Ondanks het gebruik van dubbele tractie bij vierassige machines, konden de gewenste prestaties niet worden bereikt. Met de elektrificatie van de lijn Dresden-Zwickau was er behoefte aan een krachtigere elektrische locomotief. Eind jaren 60 werd besloten om een nieuwe serie elektrische zesassige locomotieven te bouwen die universeel inzetbaar was. Er is rekening gehouden met de laatste stand van de techniek, zoals lichtgewicht staalconstructie of lage hefinrichting van de draaistellen. In 1974 werden de prototypes 250 001-250 003 geleverd door LEW Henningsdorf. Ontworpen als locomotief voor zware goederen, heeft hij een uurvermogen van 5.400 kW en een maximaal toegestane snelheid van 120 km/u. Door te doen zonder aerodynamische bochten, die verwaarloosbaar zijn bij de lage topsnelheid, kreeg hij zijn bijnaam "Container".
Pre-productieversie met grote voor- en zijruiten In de originele bordeauxrode kleurstelling met stroomafnemers
Kunt u niet wachten totdat de Roco H0 Elektrische locomotief 250 001-5, DR 73314 bij u is bezorgd? Na uw bestelling gaan we direct aan de slag. Levering is bij producten in voorraad vaak al de volgende dag. Bij elk product hebben wij de actuele levertijd aangegeven voor zowel Nederland als België.
Bestelt u meerdere producten met verschillende levertijden dan geldt altijd de langste levertijd zodat wij uw gehele bestelling in een keer kunnen versturen. Heeft u een product eerder nodig dan kunt u altijd twee aparte bestellingen maken.