Schrijf de eerste beoordeling over dit product
In de jaren 80 besloten de Tsjechoslowaakse Staatsspoorwegen (CSD) en de Deutsche Reichsbahn (DR) om locomotieven met twee systemen in te zetten om het gestaag groeiende verkeer en de operationele processen in het grensoverschrijdende verkeer te vereenvoudigen op de route Berlijn – Dresden – Praag. De ontwikkeling, constructie en testen vonden plaats in samenwerking en als een gezamenlijk project van beide spoorwegmaatschappijen. De locomotiefbouwer in de DDR, de LEW Hennigsdorf, was op dat moment op volle capaciteit, zodat de Tsjechische locomotieffabriek Škoda, die al verschillende ervaringen met locomotieven met meerdere systemen, de bestelling ontvangen. Het Duitse elektriciteitssysteem 15 kV / 16 2/3 Hz was echter baanbrekend. De CSD-series ES 499.1 en 499.2 boden zichzelf als basis aan. De constructie van het AC-gedeelte - ongebruikelijk voor Škoda - werd door LEW uit Hennigsdorf overgenomen en in 1988 werd een prototype aan beide spoorwegen geleverd. Het prototype van de CSD, de 372 001, was blauw gespoten met een gele buikband en een grijs dak. In de jaren 90 werd de kleur van de locomotief aangepast aan de serielevering en presenteerde zich vanaf dat moment in de kleuren bordeaux met gele buikband. In een vierjarige testfase zijn de prototypes bij beide spoorwegadministraties onder verschillende bedrijfsomstandigheden getest. De opgedane kennis werd vervolgens door de fabrikanten in de serieproductie meegenomen en vanaf 1991 werden nog eens 14 locomotieven BR 372 geleverd aan de CSD en 19 locomotieven BR 230 aan de DR. De universele machines worden gebruikt in het snel- en goederentreinverkeer. Met een vermogen van 3.260 kW per uur wordt een topsnelheid van 120 km/u behaald. Alle locomotieven van de CSD-serie 372 waren gestationeerd in Ústí nad Labem (Aussig). In Duitsland wordt de serie liefkozend de "knoedelpers" genoemd, de Tsjechische tegenhanger wordt in het buurland "Bastard" genoemd. De uitbreiding van de verbinding Decín - Praag tot een topsnelheid van 160 km / u maakte het noodzakelijk om enkele locomotieven. Vanaf 1994 werden zes Tsjechische BR 372-locomotieven aangepast voor sneller internationaal reizen en sindsdien rijden ze onder de serieaanduiding 371 - "Turbobastard". De omgebouwde machines werden verplaatst naar het cd-depot in Praag.
Railsysteem: | 3-rail (AC) |
---|---|
Stroomsysteem: | AC |
Spoorwegmaatschappij: | CD |
Digitaal: | Ja |
Decoder interface: | NEM 658 PluX22 |
sound: | Met sounddecoder |
Merk: | Roco |
Schaal: | H0 / 1:87, N / 1:160 |
Noviteit: | Nee |
Voorraad: | Niet in voorraad |
Prijs: | € 370,49 |
EAN: | 9005033792268 |
Handleiding: | Niet beschikbaar |
Heeft u een vraag over de Roco RC79226?
E-mail direct de Roco specialist.
Of bel onze klantenservice. We zijn bereikbaar van
maandag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 18.00 uur.
+31 (0)85-201 9726
Kunt u niet wachten totdat de Roco Elektrische locomotief Rh 372 CD Cargo met sound AC-versie 79226 bij u is bezorgd? Na uw bestelling gaan we direct aan de slag. Levering is bij producten in voorraad vaak al de volgende dag. Bij elk product hebben wij de actuele levertijd aangegeven voor zowel Nederland als België.
Bestelt u meerdere producten met verschillende levertijden dan geldt altijd de langste levertijd zodat wij uw gehele bestelling in een keer kunnen versturen. Heeft u een product eerder nodig dan kunt u altijd twee aparte bestellingen maken.
Ratings & Reviews
Schrijf de eerste beoordeling over dit product