Schrijf de eerste beoordeling over dit product
■ Voor het eerst met nieuwe, fraaie stroomafnemers van het type BBC 350/2
■ Beide locomotieven helften aangedreven
■ Versie met zilveren dak
■ lichte verandering volgens Zwitserse voorschriften
Bij de locomotieftypes Ae 6/8 en Ae 4/4 had de BLS extreem krachtige machines, maar ze werden in het vrachtverkeer werd door het midden van de jaren vijftig steeds meer versterkt en gestandaardiseerd ontwerp van het wagonmateriaal en dus langere en zwaardere treinen die meer en meer geassocieerd werden met voorspan- of duwdiensten zou Ae 4/4 de beste oplossing zijn. De resulterende Ae 8/8 ontwikkelt een uurlijks vermogen van 8.800 pk (6.480 kW) bij 76 km/u en een topsnelheid van 125 km/u. Diverse technische verbeteringen maken een uitstekende benutting van de trekkracht mogelijk en gaven de machines uiteindelijk de bijnaam "Muni" (dialect voor fokstier).
Een groot voordeel van het ontwerp met vast verbonden locomotiefhelften bleek de besparing van twee machinistencabines en frequente lege ritten van terugkerende voorloop- en duwende locomotieven op de toen nog enkelsporige Lötschberglijn tijd. De eerste drie locomotieven 271–273 werden tussen 1959 en 1963 aan BLS geleverd door SLM en BBC.
In 1965 werd op basis van de positieve ervaringen besloten om nog twee eenheden 274 en 275 te bouwen. Dit keer , echter, kwam er een methode op de toepassing die sterk doet denken aan modelbouwpraktijken (of de verantwoordelijke ingenieur ...?!): Twee bestaande Ae 4/4 werden samengevoegd tot Ae 8/8 identiek aan de eerste drie locomotieven waarbij de nodige aanpassingswerken worden uitgevoerd.
Hoewel de zware transitgoederentreinen tussen Biel, Bern, Thun en Brig – Domodossola het belangrijkste werkterrein vormden, was de "Munis" ook te zien voor lange internationale passagierstreinen. Omdat de trekbelastingen verder stegen boven de oorspronkelijk beoogde waarde van 900 ton, was vaak dubbele tractie met Ae 6/8, Ae 4/4, Re 4/4 en Re 465 nodig. De ingebruikname van het tweede squadron Re 465 leidde tot de voorlopige sanering van alle Ae 8/8, waarbij locomotief 274 al buiten dienst was gesteld. Een loodsbrand deed uiteindelijk ook de locomotieven 271 en 272 van het toneel verdwijnen. Locomotief 273 is bewaard gebleven als historische locomotief. De Stichting BLS is momenteel op zoek naar geld om de locomotief weer rijdend te krijgen.
Railsysteem: | 3-rail (AC) |
---|---|
Stroomsysteem: | AC |
Spoorwegmaatschappij: | BLS |
Digitaal: | Ja |
Decoder interface: | NEM 652 |
sound: | Zonder sounddecoder |
Merk: | Roco |
Schaal: | H0 / 1:87 |
Noviteit: | Nee |
Voorraad: | Niet in voorraad |
Prijs: | € 460,49 |
EAN: | 9005033786908 |
Handleiding: | Niet beschikbaar |
Heeft u een vraag over de Roco RC78690?
E-mail direct de Roco specialist.
Of bel onze klantenservice. We zijn bereikbaar van
maandag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 18.00 uur.
+31 (0)85-201 9726
Kunt u niet wachten totdat de Roco H0 Elektrische locomotief Ae 8/8 BLS AC-versie 78690 bij u is bezorgd? Na uw bestelling gaan we direct aan de slag. Levering is bij producten in voorraad vaak al de volgende dag. Bij elk product hebben wij de actuele levertijd aangegeven voor zowel Nederland als België.
Bestelt u meerdere producten met verschillende levertijden dan geldt altijd de langste levertijd zodat wij uw gehele bestelling in een keer kunnen versturen. Heeft u een product eerder nodig dan kunt u altijd twee aparte bestellingen maken.
Ratings & Reviews
Schrijf de eerste beoordeling over dit product