Nieuwe Piko BR 191*
Een unieke loc: De BR 191
De kenmerkende Baureihe 191 is na zijn H0 voorganger nu ook door PIKO in schaal N uitgebracht. De karakteristieke loc komt van origine uit het zuiden van Duitsland.
Hier werd de 191 voornamelijk in de Beierse bergen ingezet voor het goederenvervoer. Tot 1968 deed de driedelige loc dienst als E91.
Voor steile hellingen en krappe bochten
De loc is ontwikkeld om met name de steile berghellingen en krappe bochten in de bergen te kunnen trotseren. Dat hierdoor de topsnelheid van de 191 gemiddeld op 35 km/u lag was geen probleem.
De eerste E91 locs rolde in 1925 van de band en deze hebben als BR 191 tot 1975 dienst gedaan. De laatste jaren voornamelijk onder de vlag van de Deutsche Bundesbahn die de locs inzette voor route- en rangeerdiensten.
Drie aan elkaar gekoppelde delen
De loc dankt haar karakteristieke uiterlijk aan haar 3 delen bovenop 2 draaistellen. De 2 einddelen bevatten allebei een bestuurderscabine met machinekamer.
Door haar grote wendbaarheid kon de loc met name op trajecten met scherpe bochten goed uit te voeten. De machine kon goederentreinen tot een gewicht van 1200 met gemak trekken.
Gedurende de oorlog zijn een groot aantal E91 locomotieven onherstelbaar beschadigd. Deze locs zijn gesloopt of gebruikt voor reserve onderdelen. De niet-beschadigde locomotieven zijn door de Deutsche Bundesbahn overgenomen. Deze locs zijn eind jaren 50 allemaal gemoderniseerd.
Uiteindelijk is de laatste BR 191 eind 1975 met pensioen gegaan en staat inmiddels als museumlocomotief in het spoorwegpark van Augsburg.
De BR 191 en E91 bij PIKO
PIKO brengt verschillende varianten uit van deze Zuid-Duitse locomotief. Direct leverbaar is de vorig jaar uitgebrachte H0 loc van de DB in de E91 en BR 191 variant.
In oktober dit jaar komt men met een tijdperk 2 loc op de markt van de DRG (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft 1920-1937).
De BR 191 in schaal N
Een ware prestatie is de nieuwe schaal N variant welke nu nieuw binnen is gekomen. De details voor deze schaal zijn werkelijk verbluffend te noemen. De kleine letters op de zijkant zijn puntgaaf aangebracht en details op het dak maken de loc af.
De verschillende varianten in H0 en N
De schaal N variant is uitgebracht als 191 van de Deutsche Bundesbahn en standaard analoog. De uitgebreide digitale versie volgt later dit jaar en is voorzien van realistisch geluid.
In H0 is er naast de analoge, en de versie met sound ook een wisselstroomversie met sound beschikbaar. Deze AC-versie loc kan dus ook prima op een Märklin baan worden ingezet. De decoder is voorzien van MFX dus de loc meldt zichzelf aan op de centrale.
Een unieke loc: De BR 191
De kenmerkende Baureihe 191 is na zijn H0 voorganger nu ook door PIKO in schaal N uitgebracht. De karakteristieke loc komt van origine uit het zuiden van Duitsland.
Hier werd de 191 voornamelijk in de Beierse bergen ingezet voor het goederenvervoer. Tot 1968 deed de driedelige loc dienst als E91.
Voor steile hellingen en krappe bochten
De loc is ontwikkeld om met name de steile berghellingen en krappe bochten in de bergen te kunnen trotseren. Dat hierdoor de topsnelheid van de 191 gemiddeld op 35 km/u lag was geen probleem.
De eerste E91 locs rolde in 1925 van de band en deze hebben als BR 191 tot 1975 dienst gedaan. De laatste jaren voornamelijk onder de vlag van de Deutsche Bundesbahn die de locs inzette voor route- en rangeerdiensten.
Drie aan elkaar gekoppelde delen
De loc dankt haar karakteristieke uiterlijk aan haar 3 delen bovenop 2 draaistellen. De 2 einddelen bevatten allebei een bestuurderscabine met machinekamer.
Door haar grote wendbaarheid kon de loc met name op trajecten met scherpe bochten goed uit te voeten. De machine kon goederentreinen tot een gewicht van 1200 met gemak trekken.
Gedurende de oorlog zijn een groot aantal E91 locomotieven onherstelbaar beschadigd. Deze locs zijn gesloopt of gebruikt voor reserve onderdelen. De niet-beschadigde locomotieven zijn door de Deutsche Bundesbahn overgenomen. Deze locs zijn eind jaren 50 allemaal gemoderniseerd.
Uiteindelijk is de laatste BR 191 eind 1975 met pensioen gegaan en staat inmiddels als museumlocomotief in het spoorwegpark van Augsburg.
De BR 191 en E91 bij PIKO
PIKO brengt verschillende varianten uit van deze Zuid-Duitse locomotief. Direct leverbaar is de vorig jaar uitgebrachte H0 loc van de DB in de E91 en BR 191 variant.
In oktober dit jaar komt men met een tijdperk 2 loc op de markt van de DRG (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft 1920-1937).
De BR 191 in schaal N
Een ware prestatie is de nieuwe schaal N variant welke nu nieuw binnen is gekomen. De details voor deze schaal zijn werkelijk verbluffend te noemen. De kleine letters op de zijkant zijn puntgaaf aangebracht en details op het dak maken de loc af.
De verschillende varianten in H0 en N
De schaal N variant is uitgebracht als 191 van de Deutsche Bundesbahn en standaard analoog. De uitgebreide digitale versie volgt later dit jaar en is voorzien van realistisch geluid.
In H0 is er naast de analoge, en de versie met sound ook een wisselstroomversie met sound beschikbaar. Deze AC-versie loc kan dus ook prima op een Märklin baan worden ingezet. De decoder is voorzien van MFX dus de loc meldt zichzelf aan op de centrale.
-
Piko H0 Elektrische locomotief BR 191 AC-versie 51541Speciale prijs € 250,00 Normale prijs € 352,49
- Op voorraad
-
Piko N Set 2 Schürzeneilzugrijtuigen 1e/2e Klasse en 2e Klasse 40621Speciale prijs € 111,13 Normale prijs € 119,49
- Op voorraad
-
- Tijdelijk niet leverbaar
-
- Tijdelijk niet leverbaar
-
- Tijdelijk niet leverbaar
-
- Tijdelijk niet leverbaar
-
- Tijdelijk niet leverbaar
- 24
- 48
- 72
- 96
- 120
- 144
- 168