Noviteit
Direct geleverd, zodra beschikbaar.

Esu H0 Elektrische locomotief AE6/6, 610 487-1 Langenthal, rood/blauw 35132

€ 489,99
  • iDeal
  • vinkje Dit product van ESU wordt gratis thuis bezorgd.
  • vinkje ESU Noviteit: direct geleverd, zodra beschikbaar.
  • vinkje binnen 60 dagen gratis retourneren.
  • vinkje 2 stuks af te halen in de winkel.

Na de Tweede Wereldoorlog domineerden de beroemde krokodillen of andere oudere soorten nog steeds de Zwitserse Gotthardlijn. Om rekening te houden met het toegenomen treingewicht en de wens naar hogere snelheid, gaf de Schweizerische Bundesbahnen SBB de opdracht een elektrische locomotief met draaistel zonder as te ontwikkelen, die technisch gebaseerd moest zijn op de succesvolle Ae 4/4 van de Bern-Lötschberg- Simplon-Bahn BLS.

De prioriteit lag bij het gebruik ervan in sneltreindiensten, maar de nieuwe ontwikkeling zou ook vóór goederentreinen inzetbaar moeten zijn. Overeenkomstig de eisen voor het gebruik op perrontrajecten behoorde ook een elektrische rem tot de standaarduitrusting. SLM en BBC hadden de leiding en droegen in 1952 de preproductielocomotieven Ae 6/6 11401 en 11402 over aan de SBB.

De zes aandrijfmotoren van alle Ae 6/6 leveren 4300 kW en versnellen deze tot 125 km/u. Als aandrijving werd gekozen voor de internationaal beproefde BBC-veeraandrijving. Als nieuwe trots van de Zwitserse spoorwegen werden de locomotieven rondom voorzien van chroomstrips, met aan de voorzijde links en rechts van het Zwitserse kruis een kortere, naar buiten schuine chroomstrip, door de Zwitsers “snuit” genoemd.

De wapenschilden
Beide Gotthard-kantons en hun namen werden in 1953 toegevoegd. De serielocomotieven, die na uitgebreide tests van de twee voorserielocomotieven vanaf 1955 werden geleverd, werden direct na levering gedoopt. De serielocomotieven verschilden aanzienlijk doordat ze de dakuitrusting hadden aangepast met een nieuwe hoofdschakelaar en de afwezigheid van deuren naast de machinistenplaats. 

De deuren van de preproductielocomotieven waren aanvankelijk gesloten, maar rond 1970 werden ze volledig verwijderd en werden de zijwanden aangepast aan de serielocomotieven. Omdat de locomotiefbehuizing na enkele jaren onder de chroomlijsten begon te roesten, bestelde de SBB vanaf 1959 de Ae 6/6 zonder chroomversiering, te beginnen met het nummer 11427. In 1966 kwam de laatste Ae 6/6 in bedrijf met locomotiefnummer 11520.

Terwijl de zesassige locomotieven vanwege het inzetgebied aanvankelijk de titel ‘Gotthard-locomotief’ verdienden, trokken ze met de levering van de nog krachtigere Re 6/6, die nog sneller was op de berg, deels naar het vlakke land, waar ze zich bleven bewijzen in het reizen en goederenvervoer. In de jaren tachtig werden veel locomotieven rood geverfd, in de jaren negentig werden de machinistencabines gereviseerd en vanaf 2003 werden de machinistencabines van de voor verder gebruik bestemde locomotieven omgebouwd, wat bijvoorbeeld betekende dat de voorheen gebruikte ruitenwisseraandrijvingen boven de voorramen gemonteerd, naar beneden bewogen.

De meest opvallende uiterlijke verandering was echter het opnieuw schilderen van enkele gemoderniseerde locomotieven in rood/blauw met grote SBB Cargo-opschriften. In 2013 waren alle Ae 6/6 die niet bedoeld waren voor museumbehoud buiten gebruik gesteld.

Modelversie van de Ae 6/6:
 
- Metalen structuur en frame
- Digitaal bedienbare stroomafnemers
- Koppeling in een schuifgeleide NEM-schacht
- Klokankermotor met vliegwiel
- Aandrijving via cardan/wormwiel op vier assen, vier antislipbanden
- LokSound 5-decoder voor DCC-, Motorola®-, M4- en Selectrix-bedrijf
- Automatische registratie bij controlecentra met RailComPlus®- of mfx®-functionaliteit
- Universele elektronica met schuifschakelaar voor het omschakelen tussen 2-rail en 3-rail systemen
- PowerPack-opslagcondensator voor ononderbroken stroomvoorziening
- Twee hoogwaardige luidsprekers met grote geluidscapsules voor maximaal geluidsgenot
- Gedigitaliseerde originele geluiden van een Ae 6/6
- Piepend geluid bij langzaam rijden door bochtsensor
- Licht verandert afhankelijk van de rijrichting, frontsein aan treinzijde uitschakelbaar, Zwitserse frontsein schakelbaar, cabine- en bureauverlichting
- Schakelbare machinekamerverlichting
- Remvonken bij krachtig remmen
- Meerdelige draaistelpanelen met talrijke afzonderlijk bevestigde onderdelen
- Afzonderlijk bevestigde handgrepen en treden
- Geëtste omtrek aan de voorkant
- Vrij zicht op de grotendeels gedetailleerde machinekamer
- Fijn gedetailleerde, veelkleurige bestuurderscabines
- Buffers met veerwerking
- Ingevoegde machinistfiguur
- Accessoires voor bufferdragers en een tweede koppeling worden meegeleverd
- Minimaal begaanbare boogradius = 360 mm
- Lengte over buffer = 211,5 mm.

ESU komt jaarlijks met een scala aan nieuwe producten en modelspoor toebehoren. Deze noviteiten, ook wel nieuwigheden genoemd komen verspreid over het jaar op de markt. Alle ESU noviteiten worden jaarlijks in februari op de Nuerenbergse speelgoedbeurs gepresenteerd.

Bestel op tijd
Wilt u er zeker van zijn dat u de Esu H0 Elektrische locomotief AE6/6, 610 487-1 Langenthal, rood/blauw 35132 als eerste in huis heeft, dan raden wij u aan om het bewuste artikel nu alvast te bestellen. Zodra het artikel in Nederland en Belgie leverbaar is sturen wij het direct naar u op.

Meer informatie
Railsysteem: 2-rail (DC)
Stroomsysteem: DC
Spoorwegmaatschappij: SBB
Digitaal: Ja
Decoder interface: MFX
sound: Met sounddecoder
Lengte over de buffers: 211,5
Minimale radius: R1
Merk: ESU
Schaal: H0 / 1:87
Noviteit: Ja
Voorraad: In voorraad
Uitlevermaand: december
Prijs: € 489,99
EAN: 4044645315323
Handleiding: Niet beschikbaar

Bel de specialistHeeft u een vraag over de ESU E31532?
E-mail direct de ESU specialist.

Of bel onze klantenservice. We zijn bereikbaar van
maandag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 18.00 uur.

+31 (0)85-201 9726

BezorgingKunt u niet wachten totdat de Esu H0 Elektrische locomotief AE6/6, 610 487-1 Langenthal, rood/blauw 35132 bij u is bezorgd? Na uw bestelling gaan we direct aan de slag. Levering is bij producten in voorraad vaak al de volgende dag. Bij elk product hebben wij de actuele levertijd aangegeven voor zowel Nederland als België.

Bestelt u meerdere producten met verschillende levertijden dan geldt altijd de langste levertijd zodat wij uw gehele bestelling in een keer kunnen versturen. Heeft u een product eerder nodig dan kunt u altijd twee aparte bestellingen maken.

Ratings & Reviews

Schrijf de eerste beoordeling over dit product

Ratings & Reviews

Schrijf de eerste beoordeling over dit product

Anderen hebben ook gekeken naar
Modelspoorgigant is onderdeel van Van Berkel Webshops | KVK: 53406273 | BTW: NL002193114B92 / BE0762960329 | Copyright © 2024
De waardering van www.modelspoorgigant.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 1461 reviews.