Piko Stoomlocomotief BR 83E10*

BR 83E10 NIEUW van PIKO

De eerste uitlevering van de BR 83E10 is binnen. Het betreft een Expert versie en is voorzien van sound en stoom.

Maar waar kennen we de BR 83E10 eigenlijk van.

Eind jaren 40 had de Deutsche Reichsbahn een gefragmenteerde vloot locomotieven die verouderd raakte. Door de slechte staat van de verschillende locomotieven was er bijna geen constante dienstregeling mogelijk. Deze stand van zaken had vooral invloed op de aftak en regionale spoorlijnen.

Eigentijdse zijlijnstoomlocomotief

Om deze reden gaf de DR LEW Henningsdorf in 1950 de opdracht voor de ontwikkeling van een eigentijdse zijlijnstoomlocomotief. Dit ging niet zonder slag en stoot. Na diverse prototypes van de BR83E10 getest te hebben kwamen er telkens constructieve gebreken en problemen met de fabricagekwaliteit aan het licht.

Aangezien de serielevering al geplant stond konden deze gebreken niet direct verholpen worden. Door de naderende omschakeling naar dieselbedrijf zijn er uiteindelijk slechts 27 exemplaren gebouwd.

Terugkijkend is de stoomlocomotief nooit echt overtuigend geweest. De BR83E10 was met name te zien in de regio van het ertsgebergte waar hij veelvuldig werd ingezet in het reizigersverkeer.

Helemaal de BR83E10 afschrijven is niet netjes. Want het doel om de hoeveelheid stilstand op de zijlijnen te verminderen is met deze nieuwe ontwikkelde stoomlocomotief zeker gelukt. Dus in die zin was de BR83E10 zeker succesvol.

De laatste BR83.10 is uiteindelijk in 1974 met pensioen gegaan. Helaas is geen van deze machines bewaard gebleven.

De BR83.10 kopen?

Dit kan want na bijna 50 jaar komt PIKO met de BR83.10 in schaal H0 op de markt. PIKO is hiermee de eerste die de loc grootschalig gaat produceren.

Ondanks het feit dat de loc geen succes was op het spoor maken de grote hoeveelheid aan details en de speciale kenmerken van deze stoomlocomotief, het wel een blikvanger op uw modelspoorbaan. Denk hierbij aan de drievoudige koplampen de vele lijntjes, windleiplaten, toeters, fluitjes en andere kleine details.

De spaakwielen zijn bijzonder filigraan uitgevoerd en uiteraard is de cabine ook hier voorzien van zeer veel kleine details.

Onder de kap

Technisch is de PIKO BR 83.10 state-of-the-art. De modeltrein stoomlocomotief beschikt over cabineverlichting, wielverlichting, led-koplampen en de mogelijkheid om de locomotief uit te rusten met een rookgenerator.

De krachtige motor in combinatie met 2 ingebouwde antislipbanden zorgt voor voldoende trekkracht voor alle voorbeeldgetrouwe treincombinaties.

Analoog of digitaal

De installatie van een digitale decoder en het achteraf uitrusten met geluid is zonder problemen mogelijk.

De AC versies met midden geleider voor alle Märklin sporen zijn in de fabriek uitgerust met MFX®-compatibele digitale decoders. Kiest u af fabriek al voor sound. Dan heeft u meteen een complete locomotief voorzien van een rookgenerator.

Expert plus van de BR 83.10

Later dit jaar maakt de Expert plus 83E10 stoomloc zijn opwachting. Deze variant is zeker het wachten waard. Voorzien van automatisch werkende koppelingen en de allernieuwste PIKO Smartdecoder zijn perfecte rijeigenschappen en geluiden gegarandeerd.

Deze nieuwe decoder zorgt voor een perfecte simulatie van de werkelijkheid. Bij stilstand van de stoomloc komt er onregelmatig een ondiepe stoomwolk vrij, maar bij het naderen en op hellingen wordt er door de decoder een dikke hoeveelheid stoom geproduceerd.

Ook het geluid is uiteraard lastkracht afhankelijk. Niet alleen het geluid is een “earcatcher”. Het oog wil ook wat. De schitterende verlichting gericht op de dieprode spaakwielen is fenomenaal te noemen.

 

BR 83E10 NIEUW van PIKO

De eerste uitlevering van de BR 83E10 is binnen. Het betreft een Expert versie en is voorzien van sound en stoom.

Maar waar kennen we de BR 83E10 eigenlijk van.

Eind jaren 40 had de Deutsche Reichsbahn een gefragmenteerde vloot locomotieven die verouderd raakte. Door de slechte staat van de verschillende locomotieven was er bijna geen constante dienstregeling mogelijk. Deze stand van zaken had vooral invloed op de aftak en regionale spoorlijnen.

Eigentijdse zijlijnstoomlocomotief

Om deze reden gaf de DR LEW Henningsdorf in 1950 de opdracht voor de ontwikkeling van een eigentijdse zijlijnstoomlocomotief. Dit ging niet zonder slag en stoot. Na diverse prototypes van de BR83E10 getest te hebben kwamen er telkens constructieve gebreken en problemen met de fabricagekwaliteit aan het licht.

Aangezien de serielevering al geplant stond konden deze gebreken niet direct verholpen worden. Door de naderende omschakeling naar dieselbedrijf zijn er uiteindelijk slechts 27 exemplaren gebouwd.

Terugkijkend is de stoomlocomotief nooit echt overtuigend geweest. De BR83E10 was met name te zien in de regio van het ertsgebergte waar hij veelvuldig werd ingezet in het reizigersverkeer.

Helemaal de BR83E10 afschrijven is niet netjes. Want het doel om de hoeveelheid stilstand op de zijlijnen te verminderen is met deze nieuwe ontwikkelde stoomlocomotief zeker gelukt. Dus in die zin was de BR83E10 zeker succesvol.

De laatste BR83.10 is uiteindelijk in 1974 met pensioen gegaan. Helaas is geen van deze machines bewaard gebleven.

De BR83.10 kopen?

Dit kan want na bijna 50 jaar komt PIKO met de BR83.10 in schaal H0 op de markt. PIKO is hiermee de eerste die de loc grootschalig gaat produceren.

Ondanks het feit dat de loc geen succes was op het spoor maken de grote hoeveelheid aan details en de speciale kenmerken van deze stoomlocomotief, het wel een blikvanger op uw modelspoorbaan. Denk hierbij aan de drievoudige koplampen de vele lijntjes, windleiplaten, toeters, fluitjes en andere kleine details.

De spaakwielen zijn bijzonder filigraan uitgevoerd en uiteraard is de cabine ook hier voorzien van zeer veel kleine details.

Onder de kap

Technisch is de PIKO BR 83.10 state-of-the-art. De modeltrein stoomlocomotief beschikt over cabineverlichting, wielverlichting, led-koplampen en de mogelijkheid om de locomotief uit te rusten met een rookgenerator.

De krachtige motor in combinatie met 2 ingebouwde antislipbanden zorgt voor voldoende trekkracht voor alle voorbeeldgetrouwe treincombinaties.

Analoog of digitaal

De installatie van een digitale decoder en het achteraf uitrusten met geluid is zonder problemen mogelijk.

De AC versies met midden geleider voor alle Märklin sporen zijn in de fabriek uitgerust met MFX®-compatibele digitale decoders. Kiest u af fabriek al voor sound. Dan heeft u meteen een complete locomotief voorzien van een rookgenerator.

Expert plus van de BR 83.10

Later dit jaar maakt de Expert plus 83E10 stoomloc zijn opwachting. Deze variant is zeker het wachten waard. Voorzien van automatisch werkende koppelingen en de allernieuwste PIKO Smartdecoder zijn perfecte rijeigenschappen en geluiden gegarandeerd.

Deze nieuwe decoder zorgt voor een perfecte simulatie van de werkelijkheid. Bij stilstand van de stoomloc komt er onregelmatig een ondiepe stoomwolk vrij, maar bij het naderen en op hellingen wordt er door de decoder een dikke hoeveelheid stoom geproduceerd.

Ook het geluid is uiteraard lastkracht afhankelijk. Niet alleen het geluid is een “earcatcher”. Het oog wil ook wat. De schitterende verlichting gericht op de dieprode spaakwielen is fenomenaal te noemen.

 

Klik hier om meer te lezen...

3 producten

Filters
  • Positie
  • Prijs
  • Merk
  • Voorraad
Voorraad
    • vinkje Op voorraad
    • vinkje Op voorraad
    • Tijdelijk niet leverbaar
24
  • 24
  • 48
  • 72
  • 96
  • 120
  • 144
  • 168
per pagina
Modelspoorgigant is onderdeel van Van Berkel Webshops | KVK: 53406273 | BTW: NL002193114B92 / BE0762960329 | Copyright © 2024
De waardering van www.modelspoorgigant.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 1455 reviews.