Wagon

De oplettende hobbyist herkent ze wel. Het is namelijk een oude bekende van Artitec en op veler verzoek dit jaar opnieuw geproduceerd. Uiteraard heeft Artitec wel nieuwe kleur en nummer varianten gemaakt.
 
De conducteurswagens op het spoor
Maar wat was nu de functie van deze conducteurswagens?  Bij de NS spreekt men overigens liever over bagagerijtuigen. Echter dienden deze bagagerijtuigen bij het goederenvervoer ook als werkruimte voor de conducteur.
 
De eerste varianten werden gemaakt van hout en stonden op oude afgedankte rijtuigen. De eerste stalen varianten kwamen vanaf 1931 op het spoor. De vormgeving werd afgeleid van de houten goederentreinbagagewagens van de Staatsspoorwegen uit 1911.
 
Dienst als rem
In eerste instantie hield de conducteur kantoor direct achter de stoomlocomotief. Later toen een doorgaande rem verplicht werd verplaatste de wagon naar de achterkant. Zodoende had men altijd een beremd voertuig aan het eind.
 
Vanaf begin jaren 60 werd de noodzaak voor deze conducteurswagens steeds minder. Steeds meer goederentreinen reden zonder. Eigenlijk werden de wagens enkel nog ingezet voor grensoverschrijdend verkeer. De sloop was voor velen het laatste eindpunt.
 
De laatste 100
In 1966 bestond het conducteursmaterieel nog uit een honderdtal wagens. Deze zijn in datzelfde jaar allemaal omgenummerd met nummers voor goederenmaterieel 30 84 950 0 000 tot 31 84 950 0 122.
 
Uiteindelijk verdween de noodzaak voor dit materiaal helemaal. Een groot aantal van de afgevoerde wagons heeft uiteindelijk een nieuwe bestemming gekregen als dienstmaterieel.
 
De Dg’s van Artitec
De nieuwe Dg’s van Artitec zijn allemaal voorzien van een onderstel met rollagers net zoals het grootvoorbeeld na de ombouw in de jaren 50/60.
 
Er zijn zowel wagens beschikbaar in periode III, in actieve dienst, maar ook in de nadagen gedurende periode IV als aggregaatwagen, begeleidingswagen voor Zandtreinen en als werkwagen voor kraanvervoer.
 
De nieuwe Artitec conducteurswagens zijn nu uit voorraad leverbaar.

De oplettende hobbyist herkent ze wel. Het is namelijk een oude bekende van Artitec en op veler verzoek dit jaar opnieuw geproduceerd. Uiteraard heeft Artitec wel nieuwe kleur en nummer varianten gemaakt.
 
De conducteurswagens op het spoor
Maar wat was nu de functie van deze conducteurswagens?  Bij de NS spreekt men overigens liever over bagagerijtuigen. Echter dienden deze bagagerijtuigen bij het goederenvervoer ook als werkruimte voor de conducteur.
 
De eerste varianten werden gemaakt van hout en stonden op oude afgedankte rijtuigen. De eerste stalen varianten kwamen vanaf 1931 op het spoor. De vormgeving werd afgeleid van de houten goederentreinbagagewagens van de Staatsspoorwegen uit 1911.
 
Dienst als rem
In eerste instantie hield de conducteur kantoor direct achter de stoomlocomotief. Later toen een doorgaande rem verplicht werd verplaatste de wagon naar de achterkant. Zodoende had men altijd een beremd voertuig aan het eind.
 
Vanaf begin jaren 60 werd de noodzaak voor deze conducteurswagens steeds minder. Steeds meer goederentreinen reden zonder. Eigenlijk werden de wagens enkel nog ingezet voor grensoverschrijdend verkeer. De sloop was voor velen het laatste eindpunt.
 
De laatste 100
In 1966 bestond het conducteursmaterieel nog uit een honderdtal wagens. Deze zijn in datzelfde jaar allemaal omgenummerd met nummers voor goederenmaterieel 30 84 950 0 000 tot 31 84 950 0 122.
 
Uiteindelijk verdween de noodzaak voor dit materiaal helemaal. Een groot aantal van de afgevoerde wagons heeft uiteindelijk een nieuwe bestemming gekregen als dienstmaterieel.
 
De Dg’s van Artitec
De nieuwe Dg’s van Artitec zijn allemaal voorzien van een onderstel met rollagers net zoals het grootvoorbeeld na de ombouw in de jaren 50/60.
 
Er zijn zowel wagens beschikbaar in periode III, in actieve dienst, maar ook in de nadagen gedurende periode IV als aggregaatwagen, begeleidingswagen voor Zandtreinen en als werkwagen voor kraanvervoer.
 
De nieuwe Artitec conducteurswagens zijn nu uit voorraad leverbaar.

Klik hier om meer te lezen...

22 producten

Filters
  • Positie
  • Prijs
  • Merk
  • Voorraad
Voorraad
  1. Noviteit
    • vinkje Op voorraad
  2. Noviteit
    • Tijdelijk niet leverbaar
  3. Noviteit
    • Tijdelijk niet leverbaar
  4. Noviteit
    • Tijdelijk niet leverbaar
  5. Noviteit
    • Tijdelijk niet leverbaar
  6. Noviteit
    • Tijdelijk niet leverbaar
  7. Noviteit
    • Tijdelijk niet leverbaar
  8. Noviteit
    • Tijdelijk niet leverbaar
    • Tijdelijk niet leverbaar
    • Tijdelijk niet leverbaar
24
  • 24
  • 48
  • 72
  • 96
  • 120
  • 144
  • 168
per pagina
Modelspoorgigant is onderdeel van Van Berkel Webshops | KVK: 53406273 | BTW: NL002193114B92 / BE0762960329 | Copyright © 2024
De waardering van www.modelspoorgigant.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 1436 reviews.