Digitaal booster
Meer power nodig?
Een baan is nooit af. Begint u niet opnieuw dan is er misschien wel de mogelijkheid om uit te breiden. Sommige trekken er zelfs een andere kamer bij. U zult niet de eerste zijn die via een gat in de muur de rails doorlegt.
Meer rails, treinen en wissels drijft wel de vraag op naar meer vermogen. Vermogen noemen we ook wel ampère. 1 ampère is 1000 milliampère. Een gemiddelde centrale heeft vaak een maximum van 3 ampère, een analoge rijregelaar vaak nog minder.
Rijden er te veel treinen gelijktijdig of heeft u veel wagons met verlichting, dan is er een kans dat de trafo of centrale in de beveiliging schiet en uit gaat vanwege overbelasting.
Een teken dat u toe bent aan meer vermogen.
Meer vermogen op een analoge baan
Analoog is meer vermogen eenvoudig te realiseren, u splits de baan in tweeën en hangt aan beide een rijregelaar. In het geval van de doorgebroken muur, elke kamer een aparte regelaar.
Meer vermogen op een digitale baan met een booster
Rijdt u digitaal dan werkt dit bijna volgens hetzelfde principe. Alleen wilt u wel met 1 centrale alles kunnen regelen. Bij digitaal bedrijf komt er dan een booster om de hoek kijken. Ook hier splitst u de baan in 2 delen. U scheidt als het ware de stroom van elkaar. Bij de meeste rails kan dit met isolatielassen en bij Märklin C-rails met de rode isolatie dopjes. In kamer 1 komt de digitale centrale en in kamer 2 de booster. De booster heeft net zoals de centrale een eigen voeding.
Hoe komen de commando’s vanaf de centrale nu bij de booster?
De baan waarop de booster is aangesloten heeft nu wel spanning, maar ontvangt nog geen digitaal signaal. Om het digitale signaal met alle commando’s die vanaf de centrale komen ook door te geven aan het geïsoleerde stuk rails waarop de booster is aangesloten, maakt u met de meegeleverde kabel een verbinding tussen de booster en de centrale. Hierna werkt alles zoals u gewend bent en kunt u zowel in kamer 1 als kamer 2 uw locomotieven en wissels bedienen via 1 centrale.
Boosters van verschillende merken
Sommige boosters zijn te gebruiken voor meerdere merken digitale centrales. Echter is ons advies om in dit geval echt hetzelfde merk te gebruiken. Een digitale centrale is een behoorlijke investering en u wilt natuurlijk niet dat als het toch mis gaat de fabrikant van de centrale gaat wijzen naar de fabrikant van de booster of andersom.
Welke booster heb ik nodig bij welke centrale:
- Uhlenbrock Intellibox - Power 22, 40 of 70 boosters
- Esu Ecos – De Ecos booster ook wel ECoSBoost genoemd (Heeft een vermogen van wel 7 ampère)
- Roco Z21 – Z21 booster of Z21 dubbele booster
- Märklin Central Station 3 of Central station 3 plus – Märklin booster 60175
De Uhlenbrock en Ecos boosters zijn inclusief voeding. Voor de Z21 booster heeft u nog een losse Roco 10857 voeding nodig en voor de Märklin booster 60175 is het artikelnummer van de voeding 60041.
Meer power nodig?
Een baan is nooit af. Begint u niet opnieuw dan is er misschien wel de mogelijkheid om uit te breiden. Sommige trekken er zelfs een andere kamer bij. U zult niet de eerste zijn die via een gat in de muur de rails doorlegt.
Meer rails, treinen en wissels drijft wel de vraag op naar meer vermogen. Vermogen noemen we ook wel ampère. 1 ampère is 1000 milliampère. Een gemiddelde centrale heeft vaak een maximum van 3 ampère, een analoge rijregelaar vaak nog minder.
Rijden er te veel treinen gelijktijdig of heeft u veel wagons met verlichting, dan is er een kans dat de trafo of centrale in de beveiliging schiet en uit gaat vanwege overbelasting.
Een teken dat u toe bent aan meer vermogen.
Meer vermogen op een analoge baan
Analoog is meer vermogen eenvoudig te realiseren, u splits de baan in tweeën en hangt aan beide een rijregelaar. In het geval van de doorgebroken muur, elke kamer een aparte regelaar.
Meer vermogen op een digitale baan met een booster
Rijdt u digitaal dan werkt dit bijna volgens hetzelfde principe. Alleen wilt u wel met 1 centrale alles kunnen regelen. Bij digitaal bedrijf komt er dan een booster om de hoek kijken. Ook hier splitst u de baan in 2 delen. U scheidt als het ware de stroom van elkaar. Bij de meeste rails kan dit met isolatielassen en bij Märklin C-rails met de rode isolatie dopjes. In kamer 1 komt de digitale centrale en in kamer 2 de booster. De booster heeft net zoals de centrale een eigen voeding.
Hoe komen de commando’s vanaf de centrale nu bij de booster?
De baan waarop de booster is aangesloten heeft nu wel spanning, maar ontvangt nog geen digitaal signaal. Om het digitale signaal met alle commando’s die vanaf de centrale komen ook door te geven aan het geïsoleerde stuk rails waarop de booster is aangesloten, maakt u met de meegeleverde kabel een verbinding tussen de booster en de centrale. Hierna werkt alles zoals u gewend bent en kunt u zowel in kamer 1 als kamer 2 uw locomotieven en wissels bedienen via 1 centrale.
Boosters van verschillende merken
Sommige boosters zijn te gebruiken voor meerdere merken digitale centrales. Echter is ons advies om in dit geval echt hetzelfde merk te gebruiken. Een digitale centrale is een behoorlijke investering en u wilt natuurlijk niet dat als het toch mis gaat de fabrikant van de centrale gaat wijzen naar de fabrikant van de booster of andersom.
Welke booster heb ik nodig bij welke centrale:
- Uhlenbrock Intellibox - Power 22, 40 of 70 boosters
- Esu Ecos – De Ecos booster ook wel ECoSBoost genoemd (Heeft een vermogen van wel 7 ampère)
- Roco Z21 – Z21 booster of Z21 dubbele booster
- Märklin Central Station 3 of Central station 3 plus – Märklin booster 60175
De Uhlenbrock en Ecos boosters zijn inclusief voeding. Voor de Z21 booster heeft u nog een losse Roco 10857 voeding nodig en voor de Märklin booster 60175 is het artikelnummer van de voeding 60041.
Meer power nodig?
Een baan is nooit af. Begint u niet opnieuw dan is er misschien wel de mogelijkheid om uit te breiden. Sommige trekken er zelfs een andere kamer bij. U zult niet de eerste zijn die via een gat in de muur de rails doorlegt.
Meer rails, treinen en wissels drijft wel de vraag op naar meer vermogen. Vermogen noemen we ook wel ampère. 1 ampère is 1000 milliampère. Een gemiddelde centrale heeft vaak een maximum van 3 ampère, een analoge rijregelaar vaak nog minder.
Rijden er te veel treinen gelijktijdig of heeft u veel wagons met verlichting, dan is er een kans dat de trafo of centrale in de beveiliging schiet en uit gaat vanwege overbelasting.
Een teken dat u toe bent aan meer vermogen.
Meer vermogen op een analoge baan
Analoog is meer vermogen eenvoudig te realiseren, u splits de baan in tweeën en hangt aan beide een rijregelaar. In het geval van de doorgebroken muur, elke kamer een aparte regelaar.
Meer vermogen op een digitale baan met een booster
Rijdt u digitaal dan werkt dit bijna volgens hetzelfde principe. Alleen wilt u wel met 1 centrale alles kunnen regelen. Bij digitaal bedrijf komt er dan een booster om de hoek kijken. Ook hier splitst u de baan in 2 delen. U scheidt als het ware de stroom van elkaar. Bij de meeste rails kan dit met isolatielassen en bij Märklin C-rails met de rode isolatie dopjes. In kamer 1 komt de digitale centrale en in kamer 2 de booster. De booster heeft net zoals de centrale een eigen voeding.
Hoe komen de commando’s vanaf de centrale nu bij de booster?
De baan waarop de booster is aangesloten heeft nu wel spanning, maar ontvangt nog geen digitaal signaal. Om het digitale signaal met alle commando’s die vanaf de centrale komen ook door te geven aan het geïsoleerde stuk rails waarop de booster is aangesloten, maakt u met de meegeleverde kabel een verbinding tussen de booster en de centrale. Hierna werkt alles zoals u gewend bent en kunt u zowel in kamer 1 als kamer 2 uw locomotieven en wissels bedienen via 1 centrale.
Boosters van verschillende merken
Sommige boosters zijn te gebruiken voor meerdere merken digitale centrales. Echter is ons advies om in dit geval echt hetzelfde merk te gebruiken. Een digitale centrale is een behoorlijke investering en u wilt natuurlijk niet dat als het toch mis gaat de fabrikant van de centrale gaat wijzen naar de fabrikant van de booster of andersom.
Welke booster heb ik nodig bij welke centrale:
- Uhlenbrock Intellibox - Power 22, 40 of 70 boosters
- Esu Ecos – De Ecos booster ook wel ECoSBoost genoemd (Heeft een vermogen van wel 7 ampère)
- Roco Z21 – Z21 booster of Z21 dubbele booster
- Märklin Central Station 3 of Central station 3 plus – Märklin booster 60175
De Uhlenbrock en Ecos boosters zijn inclusief voeding. Voor de Z21 booster heeft u nog een losse Roco 10857 voeding nodig en voor de Märklin booster 60175 is het artikelnummer van de voeding 60041.
-
Esu ECoSBoost ext. Booster, 7A, MM/DCC/SX/M4, set met powerpack 50012Speciale prijs € 225,89 Normale prijs € 250,99
-
Op voorraad
-
-
Busch raillassen met isolatie 20 st. 12369Waardering:100%Speciale prijs € 5,75 Normale prijs € 6,39
-
Op voorraad
-
-
-
Op voorraad
-
-
-
Op voorraad
-
-
Piko H0 Geisoleerde railverbinders H0 24 stuks 55291Waardering:80%Speciale prijs € 4,85 Normale prijs € 5,39
-
Op voorraad
-
-
Marklin Voeding 50/60 VA, 100 - 240 volt, DE/EU 60041Speciale prijs € 109,34 Normale prijs € 121,49
-
Op voorraad
-
-
Uhlenbrock Power 40 LN 4A LocoNet-booster Opt.Koppelt 63260Speciale prijs € 150,74 Normale prijs € 167,49
- Tijdelijk niet leverbaar
-
Fleischmann H0 Geisoleerde raillas/railverbinder 6433Speciale prijs € 5,12 Normale prijs € 5,69
- Tijdelijk niet leverbaar
-
Roco H0 Geoline Isolatie raillassen (28 stuks) 61192Speciale prijs € 5,03 Normale prijs € 5,59
- Tijdelijk niet leverbaar
-
Minitrix N Isolerende railverbinders voor rails met betonnen dwarsliggers (inhoud 10 st.) T66559Speciale prijs € 3,14 Normale prijs € 3,49
- Tijdelijk niet leverbaar
-
Fleischmann N Geisoleerd raillassen/railverbinders kunststof 22214Speciale prijs € 3,86 Normale prijs € 4,29
- Tijdelijk niet leverbaar
-
Roco H0e smalspoor isolerende railverbinders 24 stuks 32414Speciale prijs € 3,86 Normale prijs € 4,29
- Tijdelijk niet leverbaar
- 24
- 48
- 72
- 96
- 120
- 144
- 168