Marklin Containertransportwagen Laabs 046661

€ 94,99
  • iDeal
  • vinkje Dit product van Marklin wordt gratis thuis bezorgd.
  • vinkje binnen 60 dagen gratis retourneren.
  • vinkje 1 stuk af te halen in de winkel.
Containertransportwagen met nieuw geconstrueerde wagenbodem.Beladen met in totaal zes nieuw geconstrueerde Volkswagen transportcontainers.Transportcontainers met verschillende bedrijfsnummers.

Containertransportwagen Laabs

Model: Containertransportwagen met schoorwerk en verschillende identificatienummers. Beladen met in totaal zes Volkswagen transportcontainers met verschillende containernummers. Totale lengte over de buffers ca. 28,2 cm. Gelijkstroomwielstel E700580. Trix Express-wielstel E258259.

Voorbeeld: Dubbele open goederenwageneenheid Laabs voor containertransport (gekoppelde Klms 440 voorheen Rmrso 31) van de Deutsche Bundesbahn (DB), verhuurd aan Volkswagen AG (VW). Uitvoering zonder handrem, met containerdraagframe en Volkswagen transportcontainers als belading. Zoals in gebruik rond 1971.

Volkswagen en de Deutsche Bundesbahn ontwikkelden een uiterst creatief idee, toen ze in 1959 een Vertrag zur Bahnbeförderung von Motoren und Getrieben (overeenkomst voor vervoer van motoren en aan aandrijvingen over het spoor) tussen de afzonderlijke productievestigingen van Volkswagen sloten. Containers bestonden toen nog niet, zodat eerst gestandaardiseerde bakken werden ontwikkeld, die in eerste instantie op kortgekoppelde dubbele eenheden van lageboordwagens (zonder rongen) van het type R10 werden getransporteerd. Vanaf september 1959 werden motoren en versnellingsbakken over het spoor tussen de VW-fabrieken in Wolfsburg en Hannover getransporteerd. In plaats van de oude R10-wagens werden vanaf 1965 de nu omgebouwde rongenwagens van het type Rm(r)so 31 gebruikt. Er ontstonden toen opnieuw kortgekoppelde eenheden van telkens twee wagens type Klms 440. Bij deze wagens vervielen de rongen, de zij- en kopwanden, de handremmen, de remplatforms en de remhokjes. Ze hadden alleen nog een platte opbouw met een houten bodem, waarop de draagframes voor de bakken waren gemonteerd. De bakken zelf hadden weliswaar verschillende hoogten (1.546, 1.765 of 2.330 mm), maar dezelfde bodemafmetingen (2.900 x 2.650 mm), omdat ze in de draagframes van de wagen moesten passen. De transportbakken boden per lading plaats aan 36 motoren of 96 versnellingsbakken. Bij de binnen- en tussenwanden waren geleidingsrails aangebracht, waarop kleine verrijdbare draagstellen met het betreffende aantal motoren of versnellingsbakken erin konden worden geschoven. Voor het laden en lossen waren de zijwanden van de bakken voorzien van kleppen en deuren met een centrale vergrendeling.In 1966 reden de bakkenwagens voor het transport van motoren en versnellingsbakken tussen Hannover en Wolfsburg, Hannover en Emden en Hannover en Ingolstadt, evenals tussen Kassel-Baunatal en Emden, Wolfsburg en Ingolstadt en later ook Brussel. Met het begin van de fabricage van motoren en versnellingsbakken in de VW-fabriek in Salzgitter vanaf 1970 en de inlijving van Audi NSU Auto Union AG in het VW-concern kwamen daar de bestemmingen Salzgitter, Neckarsulm, Stuttgart en Osnabrück (Karman) bij. Als bijzonderheid bij het rangeren van deze wagens moet nog het volgende worden genoemd: Ze hadden een "bergverbod” en moesten om de afloophelling te vermijden in de uitrijgroep worden geschoven en mochten beslist niet te snel oprijden. Maar al tegen het eind van de jaren '60 werden de draagwagens langzaam verdrongen door verschillende types schuifwand- en schuifdakwagens, omdat hierbij geen bakken nodig waren en de draagstellen met motoren en versnellingsbakken direct konden worden geladen. En zo waren de bakkentransportwagens in de jaren '80 alweer geschiedenis.

Officially licensed by Volkswagen.

Een uiterst creatief idee

Volkswagen en de Deutsche Bundesbahn ontwikkelden een uiterst creatief idee, toen ze in 1959 een Vertrag zur Bahnbeförderung von Motoren und Getrieben (overeenkomst voor vervoer van motoren en aan aandrijvingen over het spoor) tussen de afzonderlijke productievestigingen van Volkswagen sloten. De oplossing bestond uit gestandaardiseerde bakken, die op kortgekoppelde dubbele eenheden van omgebouwde rongenwagens van het type Rm(r)so 31 konden worden getransporteerd. Ze hadden alleen nog een platte opbouw met een houten bodem, waarop de draagframes voor de bakken waren gemonteerd. Daarbij bood elke dubbele eenheid plaats aan zes bakken, die ofwel met 36 motoren of met 96 versnellingsbakken waren beladen. In 1966 reden de bakkenwagens voor het transport van motoren en versnellingsbakken tussen Hannover en Wolfsburg, Emden en Ingolstadt, evenals tussen Kassel-Baunatal en Emden, Wolfsburg en Ingolstadt en later ook Brussel. Vanaf 1970 kwamen daar nog de bestemmingen Salzgitter, Neckarsulm, Stuttgart en Osnabrück (Karman) bij.

Bijbehorende goederenwagens vindt u onder artikelnummers 46129 en 46139 in het Märklin H0-assortiment en onder artikelnummers 24332 en 24161 in het Trix H0-assortiment.

Tegenwoordig zijn alle Märklin wagons ook in te zetten op gelijkstroom banen. U bent dus niet meer afhankelijk van wagons geschikt voor 2-rail. Om kortsluiting bij de wielen te voorkomen is het wel belangrijk dat u de wielen wisselt. Gelijkstroomwielen zijn namelijk geisoleerd.

Gratis wielwissel
Bij de aanschaf van een nieuwe wagon wisselen wij de wielen indien u dit wenst gratis voor u om. Om hiervan gebruik dient u het product gratis wielen wisselen toe te voegen aan uw bestelling. Wij zorgen ervoor dat u uw nieuw aangekochte rijtuigen of goederenwagons met gelijkstroom wielen ontvangt.

Klik hier om het product gratis wielen wisselen toe te voegen aan uw bestelling.

Meer informatie
Railsysteem: 3-rail (AC)
Spoorwegmaatschappij: NS
Merk: Marklin
Lengte over de buffers: onbekend
Noviteit: Nee
Schaal: H0 / 1:87
Voorraad: In voorraad
Prijs: € 94,99
EAN: 4001883466613
Handleiding: Niet beschikbaar

Bel de specialistHeeft u een vraag over de Marklin M046661?
E-mail direct de Marklin specialist.

Of bel onze klantenservice. We zijn bereikbaar van
maandag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 18.00 uur.

+31 (0)85-201 9726

BezorgingKunt u niet wachten totdat de Marklin Containertransportwagen Laabs 046661 bij u is bezorgd? Na uw bestelling gaan we direct aan de slag. Levering is bij producten in voorraad vaak al de volgende dag. Bij elk product hebben wij de actuele levertijd aangegeven voor zowel Nederland als België.

Bestelt u meerdere producten met verschillende levertijden dan geldt altijd de langste levertijd zodat wij uw gehele bestelling in een keer kunnen versturen. Heeft u een product eerder nodig dan kunt u altijd twee aparte bestellingen maken.

Ratings & Reviews

Schrijf de eerste beoordeling over dit product

Ratings & Reviews

Schrijf de eerste beoordeling over dit product

Anderen hebben ook gekeken naar
Modelspoorgigant is onderdeel van Van Berkel Webshops | KVK: 53406273 | BTW: NL002193114B92 / BE0762960329 | Copyright © 2024
De waardering van www.modelspoorgigant.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 1458 reviews.