Esu Stoomlocomotief, H0, T16.1, 94 1292, DR, Ep III / IV, zwart rangeerkoppeling met sound 31100

€ 568,99
  • iDeal
  • vinkje Dit product van ESU wordt gratis thuis bezorgd.
  • vinkje binnen 60 dagen gratis retourneren.
  • vinkje Gratis ophalen bij 3.500+ ophaalpunten.
De serie 94.5-17 is een van de meest duurzame en succesvolle Pruisische locomotiefontwerpen. De ontwikkeling ervan gaat eigenlijk terug tot 1906, toen de Koninklijke Spoorwegdirectie (KED) in Erfurt een aanvraag indiende bij de Pruisische spoorwegcentrale voor de ontwikkeling van een vijfkoppige stoomlocomotief voor de steile trajecten in Thüringen. De T16, die voornamelijk werd ontwikkeld door de bekende locomotiefontwerper Robert Garbe, werd vanaf 1905 in 343 exemplaren geproduceerd. Met de T16 van het versterkte ontwerp (aangeduid als T16.1) ontstonden tussen 1913 en 1924 echte universele locomotieven voor korte afstanden, die in heel Pruisen, in de Elzas en Lotharingen en vanaf 1920 in heel Duitsland thuiskwamen. Tijdens de lange bouwperiode zijn er verschillende wijzigingen aangebracht. Vanaf 1921 droeg de T16.1 een dining dome, daarom schoof de voorverwarmer, die aanvankelijk boven op de ketel was geplaatst, nu zijwaarts naast de voorste zandbak. Met de stoomverwarmingskoppeling werden de T16.1's, vanaf 1924 aangeduid als BR 94.5-17, ook ingezet in reizigerstreinen. De maximumsnelheid werd verhoogd tot 60 km/u nadat de standaardisatie van veel componenten vanaf 1927 ze nog veelzijdiger in gebruik maakte. Met een aslast van 17 ton was de 94 ook geschikt voor zijlijnen met een zwakkere bovenbouw. Bovendien, uitgerust met een Riggenbach-tegendrukrem, verving hij zelfs de modernere, maar te zware T20 op Thüringer steile stukken. De ESU-prototypes 094 652 en 94 1292 werden legendes in dienst op steile afstanden. Beide behoorden begin jaren 70 tot de laatst in bedrijf zijnde locomotieven van de DB en de DR.

De T16.1 is de eerste stoomlocomotief van ESU. Het fijn gedetailleerde model is grotendeels van metaal en heeft een groot aantal los gemonteerde onderdelen. Uiteraard wordt rekening gehouden met de prototypische verschillen. Opvallend zijn ook de wielen met dunne spaken. Het model wordt getoond met grotendeels versleten wielbanden, daarom kunnen de wielspinnen prototypische afmetingen hebben. Hierdoor blijft er voldoende ruimte over om de wielflenzen zo uit te voeren dat een veilige werking op twee- en driedraads sporen mogelijk is. Om compromissen op het chassis tot een minimum te beperken, garanderen we alleen werking op radiussen vanaf 420 mm. Omdat de locomotieven in de lokale goederentrein- en rangeerdienst werden ingezet, hebben de modellen aan beide zijden een rangeerkoppeling in de standaardschacht. Bijpassende beugelkoppelingen met niet-magnetische beugels zijn bij de locomotief inbegrepen. Natuurlijk stoot het model rook uit de schoorsteen, gecontroleerd door wielsensoren en synchroon met de LokSound. Natuurlijk hebben we bij het ontwerpen van de geluiden heel goed naar het origineel geluisterd. Bij het bergaf rijden kunt u bijvoorbeeld met een functieknop op de replica van de Riggenbach tegendrukrem de akoestiek omschakelen naar de tegendrukrem. Ook de akoestiek van de verschillende lucht- en voedingspompen was verschillend. Het manoeuvreren gebeurt prototypisch onder de lichten van de lantaarn rechtsonder aan beide zijden. Bij de Pruisische variant kan de derde koplamp worden ingeschakeld om de koplamp Zg 7 (sein tegemoetkomende trein) weer te geven. Voor het eerst in massaproductie zijn de lantaarns vrijstaand, waar voorbeeldgetrouw.

Eigenschappen:

Grote delen van de kast en chassis van metaal
Kleine onderdelen van messing en kunststof apart aangebracht
Vrijstaande handgrepen en lantaarns
automatische koppeling in standaardschacht volgens NEM 362
Klokankermotor met vliegwiel
Vijf assen via koppelstangen aangedreven
Twee antislipbanden
universele elektronica
Lichtwisseling wit/rood, cabineverlichting, rangeerverlichting, vuurhaardverlichting met warmwitte LED's
Gecontroleerd door ESU-LokSound V4.0 M4-decoder met luidspreker van hoge kwaliteit
"PowerPack" opslagcondensator voor ononderbroken stroomvoorziening
Lastafhankelijke, ventilatorgebaseerde en assensorgestuurde rookgenerator met temperatuurregeling
Automatische rangeerkoppeling
Lengte over de buffers 145,5 mm
Minimale radius 420 mm

Meer informatie
Railsysteem: 2-rail (DC)
Digitaal: Ja
Decoder interface: onbekend
sound: Met sounddecoder
Lengte over de buffers: 145.5
Minimale radius: R2
Merk: ESU
Schaal: H0 / 1:87
Noviteit: Nee
Voorraad: Niet in voorraad
Prijs: € 568,99
EAN: 4044645311004
Handleiding: Niet beschikbaar

Bel de specialistHeeft u een vraag over de ESU E31100?
E-mail direct de ESU specialist.

Of bel onze klantenservice. We zijn bereikbaar van
maandag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 18.00 uur.

+31 (0)85-201 9726

BezorgingKunt u niet wachten totdat de Esu Stoomlocomotief, H0, T16.1, 94 1292, DR, Ep III / IV, zwart rangeerkoppeling met sound 31100 bij u is bezorgd? Na uw bestelling gaan we direct aan de slag. Levering is bij producten in voorraad vaak al de volgende dag. Bij elk product hebben wij de actuele levertijd aangegeven voor zowel Nederland als België.

Bestelt u meerdere producten met verschillende levertijden dan geldt altijd de langste levertijd zodat wij uw gehele bestelling in een keer kunnen versturen. Heeft u een product eerder nodig dan kunt u altijd twee aparte bestellingen maken.

Ratings & Reviews

Schrijf de eerste beoordeling over dit product

Ratings & Reviews

Schrijf de eerste beoordeling over dit product

Modelspoorgigant is onderdeel van Van Berkel Webshops | KVK: 53406273 | BTW: NL002193114B92 / BE0762960329 | Copyright © 2024
De waardering van www.modelspoorgigant.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 1456 reviews.