Esu Ketelwagen, H0, Deutz, OEVA 736 6 028-9, zilver, ÖBB 36246

€ 34,99
  • iDeal
  • vinkje Vanaf € 70,- bezorgen we uw bestelling gratis thuis.
  • vinkje binnen 60 dagen gratis retourneren.
  • vinkje Gratis ophalen bij 3.500+ ophaalpunten.
Al voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zagen de machthebbers in dat er grote behoefte was aan ketelwagens voor brandbare vloeistoffen om de bevoorrading veilig te stellen. Uitgangspunt bij de ontwikkeling was het zuinig omgaan met grondstoffen. Met dit in het achterhoofd ontwikkelde Westwaggon in Keulen-Deutz een type zonder los onderstel, waarbij de eindstukken aan de ketel werden gelast.

Om schade aan de ketel door trek- en stootkrachten die tijdens het gebruik optreden te voorkomen, is het onderste deel van de ketel uitgevoerd als een trog, d.w.z. het heeft geen verticale ketelsecties meer, zoals voorheen het geval was. Tussen 1941 en 1944 werden ongeveer 2.000 van de tweeassige voertuigen, bekend als het Deutzer-ontwerp naar het hoofdkantoor van de ontwikkelaar, gebouwd. Terwijl de voertuigen van de eerste serie aan particuliere eigenaren werden geleverd, ontvingen militaire instanties zoals de luchtmacht het leeuwendeel van de daaropvolgende leveringen. Olieclubs waren duidelijk in de minderheid als ontvangers. De wagons waren allemaal geregistreerd bij de staatsspoorwegen, die nu alleen nog als Deutsche Reichsbahn opereert. Na de Tweede Wereldoorlog bleven de personenwagens bij de opvolgers van de oliemaatschappijen, de staatswagens werden overgedragen aan de United Tanklager und Transportmittel GmbH VTG, die op 5 november 1951 werd opgericht. In 1953 bezat VTG in totaal 9.791 ketelwagens van verschillende typen. Zo werd in 1961 een groot aantal wagens uitbesteed aan de industriële beheermaatschappij IVG om militaire locaties van brandstof te voorzien. Deze wagens waren afzonderlijk of in kleine groepen in heel Duitsland te zien tot ver in tijdperk IV. Ook particuliere eigenaren zoals Shell, ESSO, ARAL of Texaco gebruikten de Deutz-wagens tot tijdperk IV. Rond 1990 verlieten de laatste exemplaren de voorraden. Zo werd in 1961 een groot aantal wagens uitbesteed aan de industriële beheermaatschappij IVG om militaire locaties van brandstof te voorzien. Deze wagens waren afzonderlijk of in kleine groepen in heel Duitsland te zien tot ver in tijdperk IV. Ook particuliere eigenaren zoals Shell, ESSO, ARAL of Texaco gebruikten de Deutz-wagens tot tijdperk IV. Rond 1990 verlieten de laatste exemplaren de voorraden. Zo werd in 1961 een groot aantal wagens uitbesteed aan de industriële beheermaatschappij IVG om militaire locaties van brandstof te voorzien. Deze wagens waren afzonderlijk of in kleine groepen in heel Duitsland te zien tot ver in tijdperk IV. Ook particuliere eigenaren zoals Shell, ESSO, ARAL of Texaco gebruikten de Deutz-wagens tot tijdperk IV. Rond 1990 verlieten de laatste exemplaren de voorraden.

Eigenschappen:

Natuurgetrouw model van de lichtgewicht ketelwagen met een inhoud van 30 m³
Looppaden of looppaden van geëtste onderdelen
Diverse afzonderlijk aangebrachte beslagen
Goed gedimensioneerde leuningen en handgrepen van duurzaam kunststof
Tijdsgebonden vormgeving van de adresborden
Aan beide zijden
geprofileerde wielen
Wagengewicht 48 g voor de beste rijeigenschappen
Aspuntlagers in metalen lagers voor een rustige loop
Boegkoppeling met niet-magnetische boog in een standaard as geleid door een schakel
Minimale berijdbare radius = 360 mm
Lengte over de buffers = 101,2 mm

Kan ik deze ESU wagon ook laten rijden op mijn Märklin baan?

Jazeker, tegenwoordig zijn alle wagons ook in te zetten op wisselstroom banen. U bent dus niet meer alleen afhankelijk van Märklin wagons . Wel dient u de wielen te wisselen. De Märklin rails is namelijk net iets anders dan de rails van PIKO, Fleischmann of Roco. Met name in wisselstraten zorgt dit voor betere rij eigenschappen.

Gratis wielwissel
Bij de aanschaf van een nieuwe wagon wisselen wij de wielen indien u dit wenst gratis voor u om. Om hiervan gebruik dient u het product gratis wielen wisselen toe te voegen aan uw bestelling. Wij zorgen ervoor dat u uw nieuw aangekochte rijtuigen of goederenwagons met wisselstroom wielen ontvangt.

Klik hier om het product gratis wielen wisselen toe te voegen aan uw bestelling.

Meer informatie
Railsysteem: 2-rail (DC)
Merk: ESU
Lengte over de buffers: 101.2
Noviteit: Nee
Minimale radius: R1
Schaal: H0 / 1:87
Voorraad: Niet in voorraad
Prijs: € 34,99
EAN: 4044645362464
Handleiding: Niet beschikbaar

Bel de specialistHeeft u een vraag over de ESU E36246?
E-mail direct de ESU specialist.

Of bel onze klantenservice. We zijn bereikbaar van
maandag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 18.00 uur.

+31 (0)85-201 9726

BezorgingKunt u niet wachten totdat de Esu Ketelwagen, H0, Deutz, OEVA 736 6 028-9, zilver, ÖBB 36246 bij u is bezorgd? Na uw bestelling gaan we direct aan de slag. Levering is bij producten in voorraad vaak al de volgende dag. Bij elk product hebben wij de actuele levertijd aangegeven voor zowel Nederland als België.

Bestelt u meerdere producten met verschillende levertijden dan geldt altijd de langste levertijd zodat wij uw gehele bestelling in een keer kunnen versturen. Heeft u een product eerder nodig dan kunt u altijd twee aparte bestellingen maken.

Ratings & Reviews

Schrijf de eerste beoordeling over dit product

Ratings & Reviews

Schrijf de eerste beoordeling over dit product

Modelspoorgigant is onderdeel van Van Berkel Webshops | KVK: 53406273 | BTW: NL002193114B92 / BE0762960329 | Copyright © 2024
De waardering van www.modelspoorgigant.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 1459 reviews.