schijfcollector-motor

Zelf ben ik redelijk technisch maar als u mij vraagt welk type motor er in mijn locomotief zit moet ik helaas het antwoord schuldig blijven. Na uren zoeken en afbeeldingen vergelijken met mijn modeltrein vond ik uiteindelijk het type motor van mijn locomotief. Het verbaasde me dan ook dat er geen pagina te vinden was waarop de meest gangbare motoren met plaatje op te zien waren. Om deze rede heb ik dan ook op deze pagina een korte uitleg staan over de verschillende modeltrein motoren met afbeeldingen. 

De Allstrommotor 

De vroegere 3-rail wisselstroom locomotieven waren vaak voorzien van universele motoren, in het Duits Allstrommotoren. Deze hadden trommel of schijfcollectormotoren. Ombouwen van deze oudere locomotieven naar digitaal is vaak erg duur doordat de meeste hedendaagse digitale decoders niet om kunnen gaan met dit type motor. Wilt u deze oude locomotieven toch digitaliseren dan moet u deze dus eerst voorzien van een nieuwe motor. Uhlenbrock heeft gelukkig een oplossing voor dit probleem bedacht. Deze Duitse firma heeft digitale decoders ontwikkeld welke overweg kunnen met deze met name oude Märklin motoren.

schijfcollector-motortrommelcollectortrommelcollector-motor

Gelijkstroommotor 

Gelijkstroommotoren worden gekenmerkt door permanente magneten welke zorgen voor een constant magnetisch veld, onafhankelijk van de toegepaste bedrijfsspanning. Een wijziging van de rijrichting wordt veroorzaakt door de spanning van de rails om te draaien. Dit type motor wordt met name gebruikt bij 2-rail systemen.

Gelijkstroom motorGelijkstroom motor

 

Glockanckermotor

De kernloze motoren of in het Duits Glockankermotor, zijn in principe gelijkstroommotoren. Om de motor te optimaliseren is de ijzeren kern vervangen door plastic. Met spreekt ook wel van een ijzer loze motor. Doordat de motor werkt op een hogere frequentie loopt deze soepeler en heeft deze een langere uitloop.

Glockanckermotor