Vanwege grote drukte bij PostNL kan het zijn dat de bezorging van uw bestelling langer duurt . Lees hier meer.
  1. Sporenplan maken? vergeet de hoogte niet

    Faller S bahn station

    Het maken van een interessant sporenplan op de beschikbare ruimte is vaak een kwestie die menig modelspoor liefhebber bezighoudt. Als advies geef ik vaak aan dat het verstandig is om te werken met hoogteverschil.
    Read more
  2. Het grootvoorbeeld van de Duitse dubbeldekkers

    Als echte modelspoorliefhebber blijven de grote dubbeldekstreinen mij fascineren. In Duitsland werden deze dubbeldekkers al vroeg ingezet. Hierna volgde er verschillende type dubbeldekkers en werden de eerste generaties ook nog eens omgebouwd. Ook de kleurstelling is in de loop der jaren een aantal keer veranderd.

    Om het grootvoorbeeld ook in het klein na te bouwen zijn er in de loop der jaren veel verschillende varianten modeltrein dubbeldekkers verschenen.

    Als u nieuwe modeltrein dubbeldekkers wilt kopen naar Duits voorbeeld dan is het natuurlijk fijn om hierbij het grootvoorbeeld in uw achterhoofd te houden. Ik neem u dan ook graag mee naar het begin van het dubbeldekkers tijdperk. Halverwege de 18e eeuw.

    Read more
  3. De Mat '54 Hondekop model trein

    NS Hondekop groen

    Als modelspoorvrienden onder elkaar is er natuurlijk een treinstel welke er met kop en schouders boven uitsteekt. De Mat ’54. Overigens vaak aangeduid als Hondekop.

    Het eerste treinstel van de Mat ’54 is in 1954 bij diverse firma’s besteld waaronder werkspoor in Utrecht. Van de Hondekop zijn 141 treinstellen verschenen verdeeld over twee en vierwagenstellen. De laatste is in 1962 van de band gerold. De bijnaam hondekop dankt het treinstel aan de kenmerkende neus van de Mat ’54. Dankzij de neus waren de machinisten tijdens een botsing beter beschermd.

    Read more
  4. De NS 2400 serie als fenomeen op het spoor

    NS 2400 serie hemelsblauw

    Als echte treinliefhebber is de 2400 serie van de NS natuurlijk een bekend fenomeen. Deze typische diesellocomotief is tot in het begin van de jaren 90 te zien geweest op het spoor.

    De NS serie 2400 is aangeschaft in het begin van de jaren 50 als vervanging voor de nog aanwezige stoomlocomotieven. De serie 2400 diesellocomotieven zijn niet speciaal voor de NS ontworpen. Het zijn locomotieven van het Franse Alsthom welke voornamelijk werden ingezet in de Franse koloniën.

    Read more
  5. Piko V60 van de Nederlandse ACTS

    Piko ACTS V60

    Bent u ook een liefhebber van realistische locs met een verhaal? In april 2020 hebben we van PIKO deze vrachtloc van de Nederlandse ACTS binnen gekregen.

    Deze typische diesellocomotief is perfect voor tijdperk 5 of 6 banen en kan prima ingezet worden voor zowel rangeeracties als vrachtvervoer.

    Read more